Et sponsorobjekt i vekst
Publisert:

På kontorene på Jordal signeres det så blekket spruter, uten at sportssjef Morten Ask er involvert. Vålerengas posisjon som sponsorobjekt er i kraftig vekst.
Med base på moderne Jordal Amfi, et sterkt merkenavn og en lojal supporterbase, har Vålerenga de siste sesongene styrket sin posisjon i sponsormarkedet, og fremstår nå som et meget attraktivt sponsorobjekt i norsk idrett.
Klubbens portefølje med trofaste partnere er i kraftig vekst, og med en økende interesse rundt hospitality- og nettverkskonsepter på Jordal Amfi, og en tydelig digital satsing foran neste sesong, er klubben mer aktuell enn noen gang.
Samtidig står Vålerenga støtt i sitt samfunnsoppdrag, og brukte forrige sesong sin gjennomslagskraft til å gjøre en forskjell utenfor isen.
Sterk vekst i sponsormarkedet
De siste sesongene har klubben tiltrukket seg et økende antall partnere, både nasjonale og lokale, som ser verdien av å bli en del av et profesjonelt og verdidrevet fellesskap.
Partnernettverket teller nå 84 bedrifter, og flere ventes inn allerede på denne siden av sommeren. I tillegg har flere av de sterkeste merkevarene i nettverket valgt å både forlenge og å øke sine eksisterende avtaler.
– Vålerenga er ikke bare en klubb med stolte tradisjoner og sportslig kraft, men vi representerer også en plattform for engasjement, synlighet og samfunnsansvar. Det er denne kombinasjonen som gjør oss til et svært attraktivt sponsorobjekt, sier kommersiell leder Daniel Østbye.
Sammen med markedssjef Glenn Jensen holder han et meget høyt aktivitetsnivå inn mot sommerferien. Til tross for at de sportslige resultatene fikk seg en liten knekk, er resultatene utenfor isflata tilsvarende tabelltopp.
Klubben har opplevd rekordstor etterspørsel etter sponsorater og partnerskap, og nettverket av samarbeidspartnere har vokst betydelig. Dette gjelder både eksponering i arena og digitale flater, samt hospitality-pakker og business-to-business-muligheter.
Jordal Amfi som relasjonsarena
Suksessen med hospitalitykonseptene på Jordal Amfi er et tydelig signal om klubbens kommersielle modning. Med et skreddersydd tilbud til næringslivet har kampene blitt en sentral møteplass for beslutningstakere, samarbeidspartnere og kunder.
– Vi tilbyr langt mer enn hockey. Våre partnere kommer tilbake fordi de får opplevelser, nettverk og verdi. Det er fullsatte VIP-soner med over 400 gjester i snitt pr kamp uansett motstander, og ekte engasjement som igjen skaper lojalitet og langsiktige relasjoner, forteller Østbye.

Digital storsatsing foran ny sesong
Neste sesong markerer en ny æra i klubbens digitale arbeid. En ny app-plattform skal gi supportere tettere kontakt med klubben, og for partnere gir det tilgang til dynamiske eksponeringsflater og skreddersydde innholdsformater.
– Vi kommer også til å lansere flere konsepter innen innholdsmarkedsføring som har vært jobbet med over lang tid, og der partnerne får muligheten til å bli del av historiefortellingen rundt Vålerenga, både på og utenfor isen. Dette vil åpne for helt nye former for aktive sponsorater og synlighetsmuligheter, sier Østbye.
«Klubben for alle» - samfunnsansvar i praksis.
Men Vålerengas attraktivitet handler ikke bare om sport, business og digitalisering. En sentral del av klubbens identitet er den sosiale innsatsen – samlet under fanen "Klubben for alle". Her har klubben, sammen med engasjerte partnere, levert sterkt på viktige samfunnsområder.
I løpet av forrige sesong har Vålerenga samarbeidet tett med aktører som Mobbeombudet i Oslo, Ung Norge, Kapo og Oslo Pride for å fremme inkludering, trygghet og likeverd. Prosjektene spenner fra anti-mobbearbeid og ungdomsaktiviteter til inkludering og synliggjøring av mangfold.
– Vi er stolte av å være en klubb som ikke bare representerer en bydel eller en sport, men som også tar ansvar for de som faller utenfor. "Klubben for alle" er ikke et slagord men heller en forpliktelse som vi har bestemt oss for å leve opp til hver eneste dag. Vi har alltid vært klubben der man «speller for flere enn bare seg sjær», og det skal vi fortsatt være, sier Østbye.

Nytt fokus: Unge menn og psykisk helse
Neste sesong tar klubben et nytt og viktig samfunnsgrep: sammen med Mental Helse Ung vil Vålerenga rette søkelyset mot den alvorlige psykiske helsesituasjonen blant unge menn. Målet er å bidra til å bryte stillheten og redusere selvmordsraten i denne utsatte gruppen.
– Forrige sesong spilte vi «Kampen ingen ser», og ble kjent med tematikken. Unge menn sliter ofte i det stille, og tallene er foruroligende. Vi klarer ikke å unngå og bry oss om dette, og ønsker å bruke våre stemmer til å bidra til åpenhet, støtte og hjelp. Dette er en kamp vi må ta sammen, og vi inviterer også næringslivet med inn i dette viktige prosjektet, sier Østbye.
Vålerenga Ishockey går en særdeles spennende sesong i møte både sportslig, kommersielt og samfunnsmessig. Med stadig flere partnere, en lojal supporterbase, digital nysatsing og dype verdier, er klubben godt rustet til videre vekst.
– Vi ønsker å bygge langsiktige relasjoner med bedrifter som ikke bare vil ha synlighet, men som også ønsker å stå sammen med oss for noe større. Vi er klare for neste kapittel , og vi vil at våre partnere skal være med og skrive det, avslutter Daniel Østbye.
HER KAN DU LESE MER OM VÅLERENGAS PARTNERNETTVERK
