Denne sesongen har vi satt sammen et sterkt lag med en solid stamme, tekniske ferdigheter, fysisk styrke og ikke minst en bred tropp der unge og lovende spillere jevnlig får muligheten til å skinne.
Som jeg ofte sa til meg selv som spiller: «Best etter jul»
– og det er noe jeg har stor tro på at denne troppen vil være.
Det er da det virkelig gjelder!
Ser vi på 2024 er det meget hard kamp om høydepunktene.
Mange mener det var NM-finalen, som vi spilte oss frem til for første gang på 10 år etter en magisk semifinaleserie mot Stavanger som gikk helt til avgjørende kamp syv.
Med det beviste vi at vi er på vei tilbake dit Vålerenga skal være.
Vi vekket hockeyfeberen i hovedstaden igjen, der Jordal Amfi ble utsolgt på under 10 minutter.
Vi kan også være stolte av utviklingsprogrammet vårt, som leverer gang på gang. 2024 ga oss et historisk øyeblikk da Stian Solberg, som har gått gradene i Vålerenga og utviklet seg gjennom vårt samarbeid med Wang, ble draftet til NHL i første runde.
At han også signerte sin første kontrakt med Anaheim Ducks, viser at vi er en klubb hvor talenter kan vokse og nå toppen. Sammen med han fikk også tidligere lagkamerat i Vålerenga, Michael Brandsegg-Nygård, plass i verdens største liga.
Publikumstallene våre er på sitt høyeste noensinne, og dette er mye takket være en fantastisk innsats fra vår kommersielle avdeling.
Gjennom målrettet arbeid med arrangementer og enestående publikumsopplevelser har vi gjort Jordal Amfi til stedet alle vil være.
Kombinasjonen av god underholdning, spennende kamper og en inkluderende atmosfære har bidratt til at vi er i ferd med å sette publikumsrekord for tredje år på rad.
Dette er et kontinuerlig arbeid, og vi skal alltid strekke oss etter å gi publikum gode opplevelser i hovedstadens storstue.
Det kommersielle arbeidet stopper ikke der.
I en tid hvor sponsormarkedet beskrives som krevende, hvor mange kjenner dyrtiden på lommeboka, har vi opplevd en utrolig vekst. 26 nye samarbeidspartnere har kommet inn denne sesongen, og over 80 partnere har ønsket å være med oss videre. Vi er stolte og ydmyke over at vår klubb har blitt et meget populært sponsorobjekt.
Vi ser at flere og flere selskaper fra alle bransjer opplever stor verdi i å knytte seg til merkevaren Vålerenga, og vår kommersielle avdeling har maktet å være i forkant av utviklingen slik at vi kan levere på alle behov enhver bedrift har for både intern og ekstern markedsføring og kundepleie.
Vår VIP-avdeling har blitt en uhyre populær mingleplass for hundrevis av små og store bedrifter hver eneste kamp.
Alt dette bidrar ikke bare til klubbens økonomiske trygghet, men er med på å legge et solid grunnlag for en profesjonell hverdag for et lag som hele tiden skal kjempe i toppen av norsk ishockey, og fundamentet i en klubb som skal være økonomisk bærekraftig.
Samholdet i klubben er også sterkere enn noensinne.
Vålerenga er, har alltid vært og skal alltid være klubben for alle, hvor frivillighet, fellesskap og nestekjærlighet står i sentrum. I 2024 tok vi et tydelig samfunnsansvar, og systematiserte og løftet vårt samfunnsansvar med lanseringen av fire ulike sosiale prosjekter under fanen Klubben for alle.
Vålerenga er i posisjon til å gjøre en forskjell i menneskers liv, og det ansvaret tar vi på alvor.
2025 blir et spennende år. Vi har bygget stein på stein, og nå er tiden inne for å ta det siste steget i en lang reise. Vi i Vålerenga skal gi alt for at bøtta kommer hjem til Oslo for 28. gang!
Tusen takk til spillere, støtteapparat, frivillige, samarbeidspartnere og våre fantastiske supportere for et strålende 2024.
Vi gleder oss til å skape nye minner sammen i det kommende året.
Ønsker dere alle et riktig godt nytt år!
Med vennlig hilsen
Jonas Oppøyen
Daglig leder