Stockholm viste seg fra sin beste side, og den historiske hovedstaden var badet i solskinn da Vålerengas rikholdige partnernettverk ankom sentrum i 11-tiden i formiddag.
Da både sponsorer, spillere, trenere og administrasjonen satte seg ned til lunsj på den berømte restauranten Smak på Norrmalm var nederlag glemt, og smilene satt løst.
-Alle var litt nede i dag tidlig og kjente nok på at det ble levert litt dårlig kvelden før, så dette var veldig bra å gjøre i dag. Vi kom oss ut i byen i det fantastiske vært, og fikk henge med litt andre mennesker enn det vi gjør hver dag. Hockeyen ble glemt, og vi fikk ladet batteriene for i morgen, sier hovedtrener Fredrik Andersson.
Vålerengas nettverk av partnere har vokst kraftig etter forrige sesong, og teller nå nærmere 80 store og små bedrifter i de aller fleste yrker.
Hverken sponsorinntekter eller antall bedrifter representert har aldri vært høyere enn det er nå, men samtidig har mange av de gode tradisjonene som nettverket har stått for blitt ivaretatt.
En av de er en felles utenlandstur der man legger opp til aktiviteter og mye tid sammen med hele spillergruppa.
-I fjor reiste vi til Bremerhaven i Tyskland sammen med laget, og i år ble det Stockholm. Denne turen er viktig for å knytte partnerne nærmere spillerne foran sesongstart, og bygge sterke bånd. Skal Vålerenga lykkes må vi gjøre det sammen og dra i samme enden av tauet, enten om man er partner, spiller eller supporter, sier markedssjef Glenn Jensen.
Vålerengas partnernettverk er kjent for sitt unike samhold, noe som blant annet kom tydelig frem da klubben ble forvist til Furuset Forum og deretter rammet av COVID-pandemien. I begge periodene sto nettverket skulder mot skulder med klubben.
I dag ble det imidlertid lag mot lag da spillere, partnere og den kommersielle avdelingen ble sendt på rebusløp gjennom Stockholms gater.
-Det var en helt fantastisk stemning i 28 varmegrader, og det var utrolig gøy å se hvordan partnere og spillere jobber sammen. Vi bygger enda bedre relasjoner både til spillerne og til hverandre i nettverket før serien starter om en uke. Med såpass mange nye bedrifter representert er det viktig at alle møter hverandre tidlig. Dagen i dag var virkelig en kjempesuksess, sier Jensen, og får, som vanlig, god støtte fra nettverket:
-Det som er spennende med dette er at vi som samarbeidspartner med klubben får lov til å tilbringe masse kvalitetstid med spillerne og den kommersielle avdelingen. Å bli godt kjent gjennom å gjøre ting sammen er en av nøklene til et fruktbart samarbeid, sier Roald Stene, analyse - og sponsorsjef i Sparebank 1 Østlandet.
-I disse dagene legger vi grunnlaget for et godt samarbeid gjennom hele sesongen. Ingen av oss partnerne kan løfte så mye alene, men sammen kan vi løfte Vålerenga til nye høyder, sier Stene.
Fredag skal partnerne og den kommersielle avdelingen tilbringe hele dagen sammen med administrasjonen i Djurgården for foredrag og work-shops med både inspirasjon og kompetanseutvikling som tema. Den legendariske klubben er spesielt kjent for hvordan de har jobbet tett med egne supportere og partnere over lang tid, og formet klubben basert på de gode resultatene her.