«I en arbeidergate sku´ historien starte..»
Publisert: 2 min lesing

Rammen var fantastisk da Vålerenga-gutta returnerte som forbildene de engang så opp til.
Allerede en halvtime før åpningen var køen utenfor Jordal Amfi lang. Da dørene åpnet kl. 18:00 rant det inn med store og små fra Vålerengas breddeavdeling.
Der inne ventet Stian Solberg, Mikael Brandsegg-Nygård, Thomas Olsen og Mathias Arnkværn - og pokalen fra Norges historisk sterke bronseplass i sist VM.
Foto: Kim Eriksen
-Det er rørende å se hvordan gutta gir tilbake til klubben. Det er dette som kjennetegner Vålerengas DNA; nemlig at de som har lykkes snur seg og inspirerer de som ønsker å lykkes, sier Harald Olavson, leder for Vålerengas breddeavdeling.
Brandsegg-Nygård og Olsen har vært Vålerenga-spillere fra de snørte på seg skøytene på breddeavdelingen skøyteskole i fire-årsalderen. Deretter har de gått gradene, frem til dagens proff-tilværeøse i henholdsvis AHL/NHL og den finske eliteserien.
Foto: Kim Eriksen
Solberg kom til Vålerenga i 14-årsalderen, og debuterte på A-laget allerede to år senere. Gjennom treningshverdagen i Vålerenga kombinert med skolegang på Wang spilte han seg til å bli plukket i første runde av NHL-draften, og tilhører Anaheim Ducks.
Mathias Arnkværn kom til Vålerenga for to sesonger siden, og er i ferd med å få samme status som fotballens legendariske «Tiger-Tom» på 80-tallet.
Foto: Kim Eriksen
Etter å ha skrevet hundrevis av autografer og stilt opp på minst like mange selfies spaserte hockeygutta i landslagsdrakter med VM-trofèet i hånda bort til Vålerenga Vertshus.
Foto: Kim Eriksen
Der ventet et overfylt vertshus som allerede var varmet opp med en god sportslig oppdatering fra sportssjef Morten Ask, og gutta gikk inn til stormende jubel før alle ble invitert til et historisk lagbilde midt i Strømsveien, med bronseheltene naturligvis i sentrum.
Foto: Kim Eriksen